דליה ברנשטיין / תערוכות

מבעד לחלון - ירוק כחול

הגלירה בבית "יד לבנים", רעננה
1998
אורנה פיכמן

דליה ברנשטיין יוצאת מן הסביבה האורבנית אל המרחבים הפתוחים, אל הנופים המשופעים במים ובצמחיה עשירה של צפון הארץ מתוך הנוף היא בוחרת מקטעים צרים או רחבים-פנורמיים, אותם היא מעבירה במקום עצמו בסקיצות מהירות אל הנייר. מאוחר יותר בסטודיו שבביתה. היא מעבדת את הסקיצות בצבעי פסטל-שמן בעיבוד מחושב ומאורגן יותר.

הבחירה והשימוש דווקא בצבעי פסטל- שמן בפלטה בה חוזרים גווני כחול, ירון וחום, תואמים את יכולת הרישום והציור הגבוהה של האמנית.
התמקדותה בטכניקה של עיבוד בקוים קצרים ודקים מכניס לאובייקטים המתוארים בעבודות תחושה של תנועה חזקה ואקספרסיבית. בעיבוד זה הצבעים נטמעים באחד בתוך השני בספונטניות חסרת מעצורים, ונציגים אובייקטים המורכבים משלל גוונים.

גם שהתאור הוא תקריב או מקטע ובקומפוזיציה פתוחה, וגם כשהוא פנורמי ורחב יותר בקומפוזיציה מאורגנת, התוצאה הסופית המתקבלת היא הרמונית.

הטבע מרתק את דליה בזרימה, במחזוריות, בהשתנות, בחילופי העונות ובעושר הצבעים שבו. בעצם הניסיון שלה לתפוס ולהנציח רגע מסויים בנוף, קיים משום ניגוד, שהרי הדימוי עצמו השתנה עוד טרם שעלה על הנייר. יחד עם זאת, ניחנה דליה בהבחנה דקה להתבונן גם בפרטים הקטנים שבנוף: בענפי העץ ובגזעו, במימי הנחל בזרימתם ובהשתקפויות שבהם בשעות היום השונות, בעשבי השדה וגם בחלקי מבנים כמו: שערים, חלונות ודלתות. האמנית בוחנת אותם במבט שני ושלישי לעיתים גם מזויות שונות, בדרך זו היא מגלה גם את הייחודיות הטמונה בפנימיותם.

לנוף המרתק והפראי השפעה חזקה עליה עד כדי לשינוי מצב רוחה בעת הציור. מסיבה זו נותנת דליה דרור לרצונה לשנות גוונים וצורות שראתה בו, עם זאת, היא נשארת נאמנה ברב עבודותיה לסגנון הציור הנטורליסטי.

האתרים ומראות החמד שהקסימו את ליבה ועיניה קבלו בעבודות יתר תוקף. דליה עושה בהם שימוש פונקציונלי וחסר יומרה בכך שהיא ממקדת את הטבע במקום של כבוד בתוך העולם הדיגיטאלי-מלאכותי שיצרו בני האדם בשנים האחרונות, ואולי זהו הביטוי של אותה נימה רומנטית החבוייה אצלה, כמו אצל מרבית ציירים הנופים?

התאווה לצבע

גלריה על האגם, רעננה
2009
איסנה מאירוביץ-יעקב

דליה ברנשטיין מציגה שתי סדרות של ציורי שמן ריאליסטיים, המזמנים חווייה מסעירה, צבעונית ומלהיבה של המטבח הים תיכוני משני נקודות מבט שונות.

בסדרה הראשונה: ציורי טבע דומם של פירות וירקות מדהימים ביופיים. מימדיהם המוגדלים של הפירות והירקות וצבעוניותם מעצימה את החוויה החושנית ומעוררת בצופה פיתוח לגעת, להריח, לנגוס, לחוש בטעם, לחוות את המיץ גיגר על הסנטר... הציור הריאליסטי כה חי, אמיתי ומשכנע, שעם חוויית הראייה מתעוררים ושוטפים אותך גם החושים האחרים – חוש המישוש, הטעם והריח. המתבונן בציור הלימונים חש בחספוס, מריח את ריחם ובפיו טעמם החמצמץ, הטרי.

ציוריה של דליה עוסקים בחיקוי המציאות (מימזיס) ומעניקים לצופה את ההנאה שבחוויה החושית הראשונית. ההיולית, כפי שהתינוק פוגש לראשונה בחייו בפרי, בצבעו, בריחו, במגעו ובטעמו.

ציור הארטישוק מקיים דיאלוג עם ציוריה של ג'ורג'יה אוקיף, הוורודים צהובים של פנים הארטישוק מזכירים את הארוטיות שבציורי הטבע והפרחים של אוקיף.

גם בציור התאנה – סגנון הציור עכשווי, הקומפוזיציה וההגדלה מושפעות מצילום המאפשר לראות ב"זום" את החושניות של זקיקי התאנה נוטפי האודם והמתוק.

בציור הכרובית, אחד מהטובים והמיוחדים שבתערוכה, מתארת דליה במכחולה העדין והמשכנע את מרקם העלה ופרחי הכרובית ואת השתקפות הצבעים הזהובים עליהם.

בסדרה השנייה: דמויות מהשוליים עומדות במרכזה של יצירת האמנות. במבט רומנטי מלא אהבה וערגה, מציגה דליה דמויות מעניקה חיים לפינות חבויות ולדמויות מוסתרות לעיתים מעין ההולך בשוק הכרמל ובשוק הפשפשים ומביאה אותם אל מרכז הבמה. הם חיי הרגע המונצח על הבד.

לדליה ברנשטיין כח יצירתי המניע נושאים מן השוליים, כאילו סתמיים, שכולם היפוך לנשגב ולנעלה ולתת להם חיים של מרכז, להפיח בהם חיים של יצירות אומנות מעולות.

כציירת מקיימת דליה דיאלוג עם נושאי ה"ז'אנר" של הציירים הפלמים מהמאה ה – 17. ציור חילוני, שבו מתוארים חיי היום יום וציורי טבע דומם, ההופכים לנושא מרכזי של היצירה. אבל דליה מגייסת את הסגנון האמנותי העכשווי ותורמת בכך תרומה אמנותית אישית ורבת-מימדים לעבודות.

 

ציוריה עשירים בפרטים ומתאפיינים במשיחות מכחול מהירות בדרך של מלאכת מחשבת. בנוסף לגווני החום הפלמיים, קיים אצל דליה מנעד רחב של גוונים וצבעים עשירים, המעצימים את התאווה לצבע ומעניקים את החיוה היחודית הזו לעבודותיה. זו טביעת האצבעות, שאין לטעות בה, של דליה ברנשטיין כציירת.

באיטליה היה זה קארווג'יו הראשון שצייר עצמים דוממים ודמויות איכרים כנושאים הראויים לעמוד במרכזה של יצירת אומנות "נעלה", כך גם אצל דליה. מוכר האבטיחים "מוכר" לנו. לבושו, שפת הגוף שלו, תווי פניו. המתבונן בו מזהה חוויה מוכרת של פגישה אי-שם בעברו עם האיש הזה. בשוק, באחד השווקים. תנוחת הגוף וההבעה אומרות השלמה עם ההמתנה. החיבור איתו מתקיים ברבדים העמוקים של הנפש האנושית. לא רק כמתבוננים בציור אלא כמי שמכירים את האיש הזה, שמייצג רבים ודומים לו בשוק. אולי כמו לתוחשה שאנו חווים במחזה "מחכים לגודו" של בקט. האבטיחים חצויים, יוצרים חוויה של חושניות ורעננות בעוד האיש הזקן, עלומיו מאחוריו, משקפיים חוצים את מבטו, כאילו אין עוד עתיד והזמן קופא מלכת. רק אולי לעוד קונה אחד הוא מייחל עתיד קרוב בלבד.

תרנגול בטנא אדום
תקריב גבר האוחז בתיק אדום ומתוכו מציץ תרנגול. במבט ראשון הציור נראה חביב ומלא הומור אולם מבט שני על האחיזה מאחוריי הגב, מדגישה את ניסיון ההסתרה של האלימות הצפויה לתרנגול בדרכו אל צלחתו של הקונה.

חיים משוק הכרמל
חיים מוכר זיתים בשוק. מצוייר במלאכת יומו של איש קשה יום, שפרנסתו דחוקה. הסחורה פרושה לרגליו במלוא קשת צבעיה והדרה כמו צייר שכל צבעיו מונחים לפניו בתהליך העבודה. בצורה ריאליסטית ואמינה מציגה דליה את הברק השמנוני של הזיתים. בקבוקי השמן יוצרים במתבונן קירבה בין הראייה החושניות של הציור והנאת החיך והטעם החושנית של מזון מגרה המוגש כך.

דליה ברנשטיין היא קודם כל אישה ורעיה ואם וסבתא. כמו שאלה טבעיים לה ונובעים ממנה בלי מאמץ, כך גם הציור. היא והבד והצבע אחד הם. כמו שהיא נושמת בלי להיות מודעת לכך, כך היא מציירת. מתוך ספונטניות הבאה מעומקים שאין להם פשר. וכך היא גם מבשלת. אחת מסוגה ואין שנייה לה. שהרי גם בהיותה מבשלת היא יוצרת. מעדניה הן יצירות של צבע וטעם וריח. לאכול ממעשה ידיה זו חווייה טוטאלית שבה משתתפים כל החושים. ובציור, בבישול וגם בעבודתה כמעצבת גרפית לאורך שנים רבות, דליה באה מאהבה. ועל זה יעידו מעגלים של חברי  -נפש, ידידים, מכרים ואוהבים שדליה היא עוגן בחייהם. היא וביתה, הפתוח תמיד לכל אלה שזכו להנות מקרבתה, מאהבתה, מהיצירתיות שלה בציור ובבישול ומהחיבוק העוטף שלה.


אף שדליה חוותה יתמות מאב, גדלה כילדת חוץ בקיבוץ רחוק מאמא, אז עולה חדשה שנאבקה על קיומה ופרנסת בנותיה, שכלה את אחותה בדמי ימיה, התמודדה עם מחלה קשה, היתה ונשארה דליה אישה אופטימית, מלאת שמחת חיים וכוח נתינה יוצא דופן. אלה עומדים ביסוד היצירתיות שלה, תאוות החיים והצבע כפי שהם באים לידי ביטוי מושלם באומנותה.